(naar het) Krugerpark

23 juli 2018 - Mbabane, Swaziland

ZATERDAG Gisterenmiddag hebben we, nadat we allebei een heel heet had hebben genomen, gegeten bij het restaurant van het hotel. We begonnen samen in een lege serre. Het werd steeds drukker en drukker en toen op een gegeven moment alles om ons heen verbouwd werd, zijn we maar gauw weer vertrokken. Wat bleek: 1 van Zuid-Afrika's bekendste artiesten trad die avond op.. wisten wij veel! Om acht uur savonds ging bij ons het lichtje uit om vervolgende vandaag weer fris en fruitig wakker te worden.

Vandaag zijn we van 9.00 tot 15.00 uur onderweg geweest. We hebben op ons gemakje 200 km gereden waarvan de laatste 25 op een slakkengangetje omdat we zebra's, olifanten, giraffes, impala's, buffels, bavianen en allerlei mooie vogels zagen. Je raadt het al: we zijn aangekomen in het Krugerpark! We zitten in een soort van center parcs huisje op vakantiepark midden in het Krugerpark. Zometeen gaan we met een ranger mee de wildernis in. We zijn benieuwd wat we allemaal gaan zien!

Grappige dingen die we tot nu toe gezien en meegemaakt hebben: - soms staat er aan de rand van de weg een bord met "high accident zone". Dit stelt Janaad (die aan het stuur zit) natuurlijk heel gerust. :) Hij rijdt heel rustig dus dit stelt mij natuurlijk gerust! - inhalen als je op de snelweg bent maar er is maar 1 baan? De vrachtwagens zien je wel en gaan gewoon op de vluchtstrook rijden. Als er geen mensen met baby's/takken/fietsen/bagage lopen natuurlijk ;) Dit hadden we al van Annelies gehoord maar om het in het echt mee te maken is wel bijzonder!

- langs de kant van de weg waren wegwerkzaamheden: 14 man sterk. 3 met een wapperen met een gevarenvlag naar de auto's, 1 hanteert de kwast om de streep bij de verven, 10 kijken toe.

- overal is hier een baan van te maken: boodschappeninpakker bij de kassa, naar de hotelkamerbrenger, plantjesverplaatser, tankstationbeveiliger, wc dame (2 sterk), tanker, voorruitschoonmaker, oliepeiler, en ga zo maar door :)

SAFARI

Bij gebrek aan internet wordt dit een hele lange blog. Op zaterdagavond en maandagochtend hebben we een bush ride gedaan. Je gaat dan met een open (!) bus door het Krugerpark op safari. Zaterdagavond hebben we veel gezien. Een paar hoogtepunten: witte neushoorns, olifanten van heel dichtbij en leeuwen van twee meter afstand. De olifanten stonden opeens op de weg: vermoedelijk een moeder en tante (of grote zus) met twee kleintjes in het midden. Dit is de houding die de groep aanneemt bij gevaar. Tante-olifant was gelijk duidelijk: ze keek ons recht aan en deed haar oren wijd en slurf naar onderen. Met andere woorden: kom niet dichterbij. Terwijl alle toeristen enthousiast fotos maakten en oh en ah riepen, vond ik het best spannend! Ik kroop tegen janaad aan en kneep zijn hand (met ringvinger) fijn.. oeps.. janaad veel pijn en ik heel bang. Mooie situatie ;) achteraf kunnen we er heel hard om lachen :) Even later begon de ranger opeens heel hard te rijden en wat bleek.... 2 leeuwen liepen parmantig precies aan de rand van de weg. Het waren twee mannetjesleeuwen. We hebben ongeveer 10 minuten naast gereden op 1,5 meter afstand. Dit gaan we echt niet snel meer vergeten! Af en toe keek een leeuw eens bedenkelijk naar de bus maar ik denk niet dat hij zich besefte dat zich daar allemaal wandelende biefstukjes in zaten. Haha! Vanochtend hebben we weer veel wild gezien en was de big 5 compleet! Een luipaard van heel dichtbij!

Over het Krugerpark: je komt dus binnen via een poort die zwaar bewaakt is. Dan rij je zo over de geasfalteerde weg verder door het park richting het bungalowpark, dit is ongeveer 15 km verderop. Langs de kant van de weg kan je al het wild tegenkomen, er wordt niet gejaagd dus de wildstand is helemaal natuurlijk en de dieren zijn niet bang. Daarom lopen alle dieren zo naast de auto of vlak ervoor langs. Zo hebben we een nijlpaard, olifanten, neushoorns, zebra's enz zien oversteken. Eenmaal bij de poort van het bungalowpark aangekomen, rij je over zo'n 15 elektriciteitsdraden het park binnen. Daar is alles net als thuis: huisjes, winkeltje, receptie, zwembad.. vanuit het huisje konden we de excursies doen en zelf rond rijden.

Er is nog 1 verhaal over de safari, maar dat vertellen we liever thuis :) Morgen schrijf ik meer over de reis van vandaag, nu eerst.. zzzzzzz

noot van de redactie: Kijk ook bij het verhaal 'Swaziland' voor nieuwe foto's! Om de een of andere duistere reden worden die niet onder dit verhaal weergegeven :(

1. Wil:
    23 juli 2018
    Indrukwekkend! Fijn dat we kunnen mee-genieten.