Op naar Swaziland

24 juli 2018 - Mbabane, Swaziland

Na de morningdrive door het krugerpark, hebben we ontbeten en gauw onze spullen gepakt. Op naar Swaziland! Google Maps zegt dat het 3.5 uur rijden is, maar wij weten beter: niet is wat het lijkt! Dus: hop hop in de auto en gaan met die banaan!

We hadden afgesproken dat ik het eerste stuk door het krugerpark zou rijden en dat janaad het daarna over zou nemen. Maar eenmaal aan het rijden gaat het best goed en ik rij maar door en door. We komen langs steeds meer typisch Afrikaanse dorpjes. Er staan veel mensen aan de kant van de weg. Ze lopen of praten of mijmeren.. veel moeders met kleine kindjes op de rug en veel vrouwen met van alles en nog wat op hun hoofd: een emmer, vuilniszak, bos riet, trolley koffer of gewoon je boodschappentas, het kan allemaal! Ook zien we veel huizen waar we stil van worden. In Johannesburg reden we langs een hele krottenwijk maar ook verderop in het land zien we overal huisjes die gemaakt zijn van alles wat bruikbaar is: golfplaten, plastic zeil, stukjes gemetselde muur, enz. Dan beseffen we ons des te meer hoeveel zegeningen God ons elke dag opnieuw geeft en dat Hem daarvoor alle dank en eer toekomt!

Na ongeveer anderhalf uur rijden komen we bij de grens met Swaziland aan. Op een relaxed tempo wordt ons precies verteld wanneer we moeten parkeren, waar we stempels moeten halen en dan gaan we weer door naar het volgende loket. Na 20 minuutjes rijden we Swaziland binnen. Onderweg stoppen we bij een plek met prachtig uitzicht om te lunchen. Na de lunch rij ik weer opgewekt verder totdat... ik door een enorm gat in de weg! We zagen hem allebei pas op het laatste moment. We horen direct een knal en weten: nu kunnen we niet meer verder. Terwijl ik sta er trillen en huilen aan de kant van de weg (en druk alle waardevolle spullen verstop en de auto hermetisch afsluit) rijdt janaad de auto heel relaxt naar een veilige plek en begint met het verwisselen van de band. Wat een held! Er komt een Amerikaanse gast van een jaar of 30 voorbij die ons helpt en na een kwartier kunnen we weer op weg. De rest van de rit heeft janaad in een slakkengangetje gereden; deels om mij gerust te stellen en deels om alle gaten goed te ontwijken. Want een lekke band kunnen we zonder reservewiel nu echt niet gebruiken. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we bij een autocentrum om een nieuwe band op te halen, dus alles is weer veilig.

Aan het einde van de middag komen we aan bij ons hotel. We zijn maar wat blij dat we op tijd zijn vertrokken! We hebben een prima kamer met badkamer en klein keukentje. Tot onze vreugde mogen we savonds mee eten. De eigenaren van het complex koken een verse maaltijd die vers en lekker is: pompoensoep, kippenboutjes, rijst, groenten en een gepofte aardappel. Heerlijk! Na het eten zijn we al gauw lekker gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag! Hij lijkt de foto's niet bij de goede blog te plaatsen. Als je bovenaan op foto's klikt, kan je alle foto's zien.