Helikopter!

30 juli 2018 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Het blijkt hier inderdaad een fijne plek te zijn! Gisteren hebben we de dag in en rondom het huisje doorgebracht. We hebben op onze weg hier naartoe geen kerk gezien, dus besloten we om een preek aan te zetten. 's ochtends hoorden we over 'o alle gij doorsturen, komt tot de wateren' en 's middags over het geloof dat samen gaat met goede werken (zie Jakobus 2). Wist je dat Luther dit Bijbelboek als laatste in "zijn" Bijbel heeft gezet omdat hij het er niet mee eens was dat een waar geloof gepaard gaat met goede werken? Hij dacht dat Paulus en Jakobus met elkaar in tegenspraak waren terwijl ze elkaar juist aanvullen! Naast het herkauwen van de preken, hebben we onze dag gevuld met wandelen (janaad) en lezen (eva). We zitten echt op het platteland maar het is niet stil. Heel de dag horen we het geluid van schapen, lammetjes, duiven, apen in de bomen en struiken naast ons huisje en schreeuwende roofvolgels. Zowel zaterdag als zondag hebben we onze dag bij de open haard afgesloten. Janaad vind het heel leuk om een vuurtje te stoken en we genieten van de warmte. Overdag wordt het 25 graden en verbranden we, maar 's avonds wordt het snel koud en is het vuur heel fijn! Als het vuur uitgegaan is, zoeken we allebei ons bed op. We hebben na 2 krappe nachten in Swaziland de charme van een twijfelaar-formaat bed nog niet (of eigenlijk: totáál NIET, ik zal verder niet in details treden whaha) ingezien dus kozen er voor om hier allebei in een 1 persoonsbed te slapen.

Vanochtend zijn we na het ontbijt op pad gegaan naar een mini vliegveld want we gingen een vlucht maken in een helikopter! Toen we zaterdag hoorden dat dit hier in de omgeving kon, zagen we dat gelijk zitten. Waarom die berg helemaal op lopen als je er ook overheen kunt vliegen? :) Vanochtend na het ontbijt hoorden we dat we om 12 uur aan de beurt waren. Op het vliegveld aangekomen, bleek het niet meer te zijn dan 1 hangar, een groot grasveld en een kantoortje van 4 m2. De veiligheidsinstructies waren kort maar krachtig: niet achter de helikopter lopen, steek tijdens de vlucht je telefoon niet uit het raampje want dan ben je die kwijt en doe nooit zelf een deur dicht. Oké, dat kan nooit ingewikkeld zijn! En ja hoor.. als de piloot geland is met de helikopter, komen er 3 toeristen uit. Na een korte pitstop mogen wij instappen. We klikken onze riem vast en zetten de headset op en gaan de lucht in. Wat was de vlucht mooi! In 15 minuten vlogen we langs de toppen van de drakensbergen, over kleine beekjes, langs nieuwsgierige vogels en met een noodgang door de lucht. 15 minuten zijn natuurlijk heel snel voorbij, maar gelukkig hebben we de foto's nog! ;)

Nu zijn we inmiddels weer terug bij ons huisje. Janaad doet even een tukkie en ik zit op ons terras te typen en te lezen. Misschien dat we straks nog even gaan wandelen. Morgen gaan we op pad naar ons laatste logeeradres: heilbron. We slapen op een boerderij waar toeristen ook mogen jagen. Janaad hoopt natuurlijk dat hij iets "moois" mag schieten. Als dat zo is, moet de jacht trofee natuurlijk mee naar Nederland. Ik maak me er nog maar niet druk op. Met onze huwelijksreis zaten we ten slotte ook met een watermeloenplant in het vliegtuig :p

1. MamaCatrien:
    30 juli 2018
    oef, n meloenplant is nog wat anders dan een levenloze geitebok ofzoiets..
    Zo leuk telkens je sprankelende verhalen, net of we er stiekum n beetje bij zijn!