Bethlehem

24 oktober 2019

Vandaag zijn we de dag heel relaxed begonnen. Eerst zouden we om half tien vertrekken maar dit werd al gauw elf uur. Heerlijk! Alles op een relaxed tempo. Ik kreeg zelfs thee op bed van Janaad! Dit komt het dichtst bij het jaarlijkse verplichte ontbijt op bed wat ik met mn verjaardag krijg. Vandaag was het dus spontaan. Lief hè?! :)

We zijn vandaag naar Bethlehem geweest. Van meerdere mensen die al eens in Israël zijn geweest, heb ik verhalen gehoord die niet al te optimistisch waren (vooral wat betreft veiligheid) maar het viel me 100% mee! We waren zo langs de checkpoint en na een poosje wachten bij de grens werden we opgehaald door David van Jemima. Dit is een organisatie voor meervoudig gehandicapten van alle leeftijden. David is ongeveer een maand geleden op tv geweest bij de eo bij het programma 'de verandering'. Is denk ik wel een aanrader! Maargoed, David ging ons een rondleiding door Jemima geven en zou ons meenemen Bethlehem in. Eerst kregen we een heerlijk warme maaltijd! Hierna heeft David een presentatie en een rondleiding door het gebouw gegeven. Ik vond het echt aangrijpend! Kinderen die in Palestijns gebied gehandicapt geboren worden, staan eigenlijk al 10-0 achter. Sommige kinderen worden "verstopt" en heel veel kinderen worden niet oud omdat ze niet de juiste hulp krijgen. Prachtig om de kinderen bij Jemima te zien en dat ze alle liefde en zorg krijgen die ze nodig hebben! Even een reclamepraatje: Jemima krijgt geen geld meer van de overheid dus ze zijn volledig afhankelijk van giften. Op hun site kan je zien hoe je geld kunt geven. Echt een aanrader ;)

Na de presentatie in Jemima stapten we in het busje en gingen we op weg naar de velden van Efratha. Deze autorit ga ik niet meer vergeten! De straten van Bethlehem zijn smal en bomvol auto's. Het is een kwestie van lef hebben en voorrang geven en ook nemen. Dat in combinatie met steile straatjes en overal getoeter maakt deze autorit een hele belevenis. Af en toe hoorde je "oeeeeh" of "ah!" en daarna luid gegrinnik uit de auto komen. Gelukkig was onze chauffeur zeer ervaren en stonden we in een mum van tijd bij de shepherdsfields. Het is echt een plek die goed "uitgebuit" wordt: kerkje erbij, souvenirs te koop en overal plekken waar kleine diensten in open lucht gehouden kunnen worden. Natuurlijk was het heel bijzonder om de plek te zien. Hierna hebben we 'vaste rots van mijn behoud' gezongen. Tijdens het zingen werd nog eens onderstreept dat God alleen leven kan geven.

"Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet."

Na het zingen kwamen we een groep Urkers tegen. Ze vonden het mooi dat we gezongen hadden. Op de weg terug naar de auto hoorden we dat zij ook begonnen te zingen. Natuurlijk op zn Urks, langzaam en gedragen en ook heel mooi!

Hierna zijn we doorgereden naar de geboortekerk. Na een kort rondje door de kerk, zijn we gauw weer buiten gaan zitten wachten tot de rest klaar was. In de kerk stond een enorme rij, die amper in beweging kwam, te wachten voor een plek. We konden niet zien wat er was maar het schijnt dat de geboortegrot van Jezus te zien was. Zogenaamd dan he. ;) Toen we buiten zaten te wachten, gebeurde er wel iets heel bijzonders! Onder luid getrommel en gezang werd er een bruidje verwelkomd bij de kerk. Wauw! Dat is nog eens een welkom! Heel leuk om te zien. Ik ben met mn brutale Hollandse hoofd vooraan gaan staan om alles te filmen dus jullie kunnen het thuis ook zien :)

Hierna zijn we terug gereden naar het huisje. Eerst hebben we een heerlijke maaltijd afgehaald (een Israëlisch idee: je mag je bakje vullen met van alles en nog wat lekkers en dan warm je dat thuis op) en die hebben we lekker opgepeuzeld. Nu zitten we buiten met een heerlijk wijntje de dag af te sluiten.
Morgen is alweer de laatste volle dag. Wat gaat het snel voorbij!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wil:
    24 oktober 2019
    Wow! Wat een mooie excursies! En zo te lezen genieten jullie er echt 100% van. Fijn! Geniet nog even verder... Het is zaterdag voor je het weet.
  2. Dieneke Van Staveren:
    24 oktober 2019
    wow Eva, wat een mooie reis!
    Mooi om te lezen!
    Geniet nog van een dag en van de terugreis!
    Een reis om nooit te vergeten. Zeker omdat dit een reis met een veel diepere dimensie is!
  3. Annelies:
    25 oktober 2019