Jeruzalem (2)

23 oktober 2019

Vandaag zouden we een relax dagje houden, beetje zwemmen, beetje winkelen en zo de hele dag door. Uiteindelijk hebben we besloten om toch in Jeruzalem te beginnen en daarna nog meer te chillen. Vanavond waren we half tien thuis, dus wel weer een vol programma maar we hebben een prachtige dag gehad!

Vanochtend begon de dag dus heel relaxed. Beetje uitslapen, rustig ontbijten en daarna in de auto naar Jeruzalem. We hebben de auto weer op hetzelfde plekje geparkeerd en zijn lopend de binnenstad ingegaan. Dit keer niet via de Sjouk, maar via de Armeense wijk. Via een wirwar van kleine straatjes kwamen we uiteindelijk bij de klaagmuur uit. Daar hebben we eerst doormiddel van virtual reality de tweede tempel bekeken. Bijzonder om te zien hoe het er allemaal ongeveer uit moet hebben gezien! Hierna zijn we het tempelplein echt opgegaan en zo konden we zien waar alles ongeveer gestaan moet hebben. Het tempelplein is nu onderdeel van het Arabische gedeelte van de stad en dat hebben we geweten! Alle vrouwen van de groep hadden van tevoren expres netjes sjalen en doeken om de benen en schouders geslapen. Maar daar kwamen we bij de ingang van het tempelplein bij de "zedenpolitie" en we mochten er mooi niet langs. Alles moest bedenkt zijn, dus even snel een doek om je middel knopen was er niet bij. We kregen een rok te leen en mochten onze doek netjes om onze schouders en armen wikkelen. Ze waren niet echt in voor een grapje. Ik heb het nog geprobeerd maar er kwam een mager glimlachje terug ;) Het tempelplein is voor de Joden een belangrijke plek omdat daar de eerste en de tweede tempel heeft gestaan. Ze willen daar ook de derde tempel gaan bouwen en zijn al druk bezig met de plannen. Allerlei gewaden en voorwerpen liggen al klaar voor gebruik en zelfs het sanhedrin is al geïnstalleerd. Voor de islamieten is deze plek ook belangrijk omdat zij geloven dat Mohammed van deze plek is opgevaren naar de hemel en een belangrijke openbaring van allah heeft ontvangen. Er staat nu dus ook een moskee (dat is die mooie gouden koepel). Het gebied wordt bewaakt door zowel Israëlische als Jordaanse soldaten en wordt vooral gebruikt door Moslims. Zij mogen vrij in en uit lopen de hele dag en voor toeristen is deze plek een aantal uurtjes per dag open voor bezichtiging. We zagen allerlei bijzondere dingen. Bijvoorbeeld een boog die er in de tijd van de Heere Jezus ook gestaan heeft. Ook zagen we de gouden poort. De joden geloven dat Jezus door deze poort komt als Hij naar de aarde komt. De moslims geloven dit natuurlijk niet maar hebben deze poort voor de zekerheid wel dicht gemetseld en bewaken hem naar verluid met 2 soldaten. Beetje rigoreuze actie dus! Het geeft de "strijd" om dit gebied we goed weer.

Na het tempelplein zijn wij doorgelopen naar Golgotha en de graftuin. Ik heb nooit geweten dat deze twee dingen praktisch dezelfde plek is. Toch kan je dat in de Bijbel goed terug vinden. Het is zeer aannemelijk dat deze plek ook echt de juiste plek is geweest. In de berg zie je ook duidelijk een hoofdschedel bijvoorbeeld. Hoe het ook zij, het is en blijft erg bijzonder om in het land en de omgeving te zijn waar Jezus heeft geleden en is gestorven. Hij droeg de schuld zodat wij hem niet meer hoeven dragen. Dit besef komt echt wel extra binnen tijdens deze dagen als we uit de Bijbel lezen en op de plek zijn waar de dingen gebeurden. Terwijl we bij Golgotha en de graftuin waren, begon overal om ons heen de oproep tot gebed (van de moslims) te zingen. Wat een contrast! Alsof er overschreeuwd wordt wat er zoveel eeuwen geleden is gebeurd. Gelukkig is God overal aanwezig en altijd de machtigste!

Na de graftuin zijn we weer teruggegaan naar de klaagmuur. Eerst hadden we dat helemaal niet door. Gelukkig weet Gerrit de weg, anders zouden we hopeloos verdwalen. We liepen door de Damascus gate zo de sjouk binnen. Je kunt er van alles kopen en de een heeft nog mooiere dingen dan de ander natuurlijk! Het schijnt dat je hier goed hebt onderhandeld als je ten minste twee derde van de prijs af hebt weten te praten dus daar zijn we maar niet aan begonnen. Mensen met claustrofobie zou ik deze sjouk ook niet aanraden want de straatjes zijn smal, druk en overvol. Aan het einde van de sjouk gingen we door detectiepoortjes en -plop- daar stonden we opeens voor de klaagmuur. We riepen allemaal "huh?!" en Gerrit moest heel hard lachen. " Dat had je niet verwacht he?" Nee, wat een verschil en wat een contrast! We vallen hier van verbazing in verbazing. Bij de klaagmuur zijn we nog gauw even het stuk voor de vrouwen opgegaan en daarna zijn we doorgelopen naar City of David. Hier kan je allerlei opgravingen bekijken. Dit hebben wij niet gedaan maar we hebben daar wel de rest van de groep ontmoet die de graftuin en Golgotha vorig jaar al gezien hadden.

Aan het einde van de dag hebben we heerlijk gegeten: falafel. Typisch Israëlisch en heel lekker! Daarna zijn we nog de Olijfberg opgegaan om Jeruzalem "by night" te bekijken. Dat was echt supermooi! Al die lichtjes, al die huizen en het overzicht over de stad. Ja, echt een mooie afsluiter van deze prachtige dag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gineke:
    23 oktober 2019
    Leuk om mee te lezen Jan Aad en Eef! Herkenbare verhalen :-)