Negev woestijn

25 oktober 2019

Vandaag was het alweer de laatste dag in Israël. En dat vinden we echt jammer! We zouden nog zoveel dingen meer willen zien! Voor nu genieten we van alle herinneringen en wie weet komen we in de toekomst nog eens terug :)

Vanochtend gingen we redelijk vroeg op weg. Om iets over achten startten de motoren van de auto's en gingen we op pad naar de Negev woestijn. We moesten twee uur rijden maar met dit landschap is dat zeker geen straf. Rondom Tel Aviv is er veel groen en bebouwing te zien. Hoe zuidelijker we kwamen, hoe minder groen en huisjes we zagen. Uiteindelijk reden we in de woestijn: een soort van maanlandschap van bergen, hier en daar een droog struikje. Dit was weer een ervaring om nooit meer te vergeten! Het is zo bijzonder om te ervaren hoe onherbergzaam de woestijn is en dan tegelijk te horen hoe de karavaans met kamelen duizenden jaren geleden al hun weg vonden door dit gebied. Ze gingen van waterput tot waterput (elke keer 35 km) en dan overwegend 's nachts. Uit veiligheidsoverwegingen en ook vanwege de smorende hitte. Nu komt ook opeens het besef van verschillende Bijbelverhalen binnen. Wat moet het voor Jozef uitzichtloos geweest zijn om met de karavaan mee gevoerd te worden naar Egypte. Wat heeft Abraham een groot geloof gekregen toen hij met zijn hele hebben en houden op weg ging naar het beloofde land. Wij weten hoe dat verhaal af is gelopen, maar Abraham moest vertrouwen op God in deze verzengende woestijn! Heel indrukwekkend!

Deze hele dag hebben we rondgereden in de woestijn en af en toe zijn we uitgestapt om het uitzicht te bekijken of iets te leren over wat er te zien is. Fantastisch om zo'n roadtrip te maken! Langs de weg stonden borden waarop je kon lezen dat je op moest passen voor de kamelen langs de kant van de weg. De eerste keer weet je niet of je het wel goed gezien hebt, maar na het tiende bord ben je er wel aan gewend. ;) We zijn onderweg ook nog gestopt bij een uitzichtpunt waar we zo'n mooi uitzicht hadden! Ik kan het met woorden niet omschrijven maar gelukkig hebben we de foto's nog. ;)

Ik schrijf deze blog terwijl we nog in de auto zitten. Zometeen gaan we onze koffers en tassen inpakken en lekker douchen. Daarna mogen we bij Uri en Lisa aan tafel aanschuiven want zij gaan de Sabbath welkom heten met een traditionele Sabbathsmaaltijd. Dit doen zij elke week. Een beetje zoals onze zondagse soep met stokbrood maar dan met véél meer inhoud natuurlijk, hihi! Heel gaaf dat wij dat mee mogen maken! Na de maaltijd gaan we nog eventjes slapen om vervolgens rond 2 uur vannacht richting het vliegveld te vertrekken. Morgenochtend hopen we dan om 9 uur weer op Hollandse bodem te staan.

1. Wil:
    25 oktober 2019
    Heerlijk om met jullie mee te leven. Goede reis morgen!
  2. Corine Dekker:
    25 oktober 2019
    Een goede reis naar huis!
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen!
  3. MamaCatrien:
    25 oktober 2019
    een hele goede reis, lieve kinders!