Jeruzalem

20 oktober 2019

Gisteren zijn we na een Bijbelstudie op het strand en een heerlijke maaltijd vroeg onder de wol gekropen!

Jeruzalem
Vanochtend moesten we namelijk al om kwart over zes in de auto stappen want we zouden naar Jeruzalem gaan. Ondanks dat het maar drie kwartier rijden is, zou het erg druk worden in de stad omdat het vandaag de laatste dag van het Loofhuttenfeest is. Nou, dat hebben we geweten! Nu moet ik hard lachen als ik eraan denk dat we vol verbazing keken naar de eerste jood die we tegenkwamen. Algauw bleek dat heel de stad vol was met joodse mensen! Ja, op zich heel logisch natuurlijk maar toch was het echt verrassen om te zien! Nadat we de auto geparkeerd hadden, liepen we door de binnenstad van Jeruzalem: op weg naar het tempelplein. Eerst liepen we door de Arabische sjouk. Dit was nog erg rustig, maar op de terugweg kwamen we er weer doorheen en toen was het een kakofonie van winkeltjes, kleuren, verkopers en vooral veel mensen in de smalle overdekte straatjes. Na de sjouk, kwamen we in het joodse gedeelte van de stad. Overal liepen joden met looftakken in speciaal daarvoor gemaakte plastic hulzen. Hier en daar kwamen we een jongere tegen die ze aan het verkopen waren. Soms kwamen we opeens langs een gebouw met openstaande deuren en zagen we de joden al rondjes lopend, gebeden opzetten uit hun gebedenboek. Overal hoorde je geroezemoes en waren mensen met hun tak (èn gebedskleding aan) op weg naar of op de terugweg van het tempelplein.
Voordat wij ook naar het tempelplein gingen, hebben we eerst broodjes gekocht bij een bakker en hebben die in een loofhut opgegeten (Die staan hier overal op straat. Sterker nog: iedereen heeft zn eigen loofhut en dient daar zoveel mogelijk in te leven en het liefst ook slapen tijdens het Loofhuttenfeest. We zagen flatgebouwen met op elk balkon een "partytent" met rieten dak.) Na het ontbijt zijn we richting het tempelplein gelopen. Wat een ervaring! Zo bijzonder! Ik zal proberen om zo meteen een filmpje te uploaden. Veel joden waren aan het bidden of feestvieren. Er was zoveel te zien, ik weet bijna niet hoe ik het moet beschrijven! Joden van allerlei denominaties: met de "russenmuts" op, met vlechtjes, zonder vlechtjes, met gebedskleed en ook zonder, met spijkerbroek en blouse of juist strak in pak. Heel bijzonder om te zien! Ook hadden we zicht op de Olijfberg. Het is een flinke berg/heuvel waar een complete wijk op zou passen, maar hij is helemaal bezaaid met graven. De joden geloven dat de Messias op die berg zal komen. Ze hebben niet door dat Hij eigenlijk al weg is! Zoals de Engelen ook al zeiden: Hij is al in de Hemel! Nadat we op het tempelplein zijn geweest, zijn we op bezoek geweest bij Rabbi Arimathea. Een nazaat van de bekende Jozef. Hij is al bijna 100 jaar maar nog heel fief! Hij kan als één van de weinigen het oude testament zoals koning David het las, lezen en reciteren. Heel bijzonder om mee te maken!

Dan nog een klein stukje over de veiligheid in Israël en Jeruzalem. Zoals zoveel mensen ons al verteld hadden, voelt Israël als een heel veilig land! Ja, af en toe zie je iets van het leger (bijvoorbeeld afweergeschut of hele grote schotels) en ja, je ziet ook militairen met grote geweren op straat. Maar toch voelt het heel relaxt! De wegen zijn rustig, mensen zijn relaxt en doen hun ding.. Tja.. De hele sfeer maakt dat wij ons nog nooit vervelend of onveilig hebben gevoeld. En de mensen die mij een beetje kennen, weten dat dat echt wel iets zegt ;)

Yad Vashem
Na de binnenstad van Jeruzalem, zijn we weer in de auto gestapt en zijn we op weg gegaan naar Yad Vashem. Het (gratis!) museum waarmee de holocaust in Israël herdacht wordt. We hebben vaak gehoord dat het een heftig museum is en dat je er echt de tijd voor moet nemen. Niets is minder waar! Het museum begint bij het begin van het antisemitisme in Europa en eindigt met de bevrijding van de joden uit de concentratiekampen. Het was vreselijk aangrijpend om het hele verhaal van kop tot staart te "doorlopen" en alles tot je door te laten dingen. Tot op zekere hoogte, want als je (of.. Ik in ieder geval..) compleet tot je door laat dringen hoe het voor die mensen geweest is.. nee, dat is niet te doen. Ik kan wel een dag vertellen over alles wat we daar gezien hebben, maar daar hebben u en ik geen tijd en duimen (ik typ alles uit op de telefoon) voor. Een dingetje vond ik wel echt heel bizar om te zien. Dat de Nazi's met elkaar het plan van vernietiging op papier hebben gezet. Ik denk het het op een a4 zou passen. Zo vreselijk ijzig koud en kil. Precies aangegeven hoeveel joden er per land aanwezig zouden moeten zijn en hoeveel er dus omgebracht zouden moeten worden.. Een totaal van 11 miljoen mensen. Ze zijn helaas voor iets meer dan de helft "geslaagd" in hun missie. In het museum is ook een plek met mappen. Voor elke omgebrachte jood 1 pagina. De hoeveelheid mappen en de plek die dat inneemt, maakt dat de rillingen over je rug lopen. Wat was dit vreselijk erg! Nou, u zult wel begrijpen dat we erg onze de indruk waren na het bezoek aan dit museum.

Beth Shamesh
Na het bezoek aan het museum zijn we in de auto gestapt. Even een stuk rijden en de gruwelen achter je laten. Goed dat dit ook weer kan en mag! We zijn naar een vallei gereden. De vallei waar David en Goliath met elkaar hebben gevochten. Het is echt bijzonder om op zo'n plek te zijn en je in te denken wat er zoveel jaar geleden gebeurd is.

Ayalon
Hierna zijn we doorgereden naar het dal van Ayalon. Een plek met een prachtig uitzicht maar vooral de plek waar Jozua met het volk gevochten heeft. Waar de zon een poosje stil heeft gestaan en God de hagel stuurde waardoor Israël de overwinning behaalde. Bij al dit soort plekken is het bijzonder om uit je Bijbel te lezen en gelijk de plek erbij te zien. Dit geeft toch meer een beeld van hoe het ongeveer geweest moet zijn!

Nu zijn we aan het einde van de dag. We zijn 12 uur op pad geweest vandaag maar ik heb begrepen dat lange dagen maken echt bij een Israël reis hoort. Prima, wij genieten met volle teugen! Zometeen gaan we heerlijk eten en duiken we weer op tijd ons bedje in!

Ps. De foto's die ik erbij doe, zijn van bar slechte kwaliteit maar het is een foto van het schermpje van mn camera. Des te meer reden om eens ons fotoboek te komen bekijken over een paar weken ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade