Woestijn en Dode zee

21 oktober 2019

We hebben vandaag een hele volle dag achter de boeg! Zit u er klaar voor? Daar komt ie!

Krith/Frath
Vanochtend zijn we als eerste naar de woestijn tussen Jeruzalem en Jericho geweest. Dit gedeelte ligt op de westbank dus kwamen we langs een controlepost. Het is heel typisch dat de Palestijnen niet staan te controleren wie hun land in komen maar de Israëlieten wel. We reden dus "tussen neus en lippen door" de westbank op. Binnen no time veranderde de prachtige groene (want: overal irrigatie) omgeving in een dorre, steenachtige woestijn. We stopten precies op een punt waar we aan de ene kant Jeruzalem zagen liggen en aan de andere kant Jericho. Ik kan wel blijven roepen hoe bijzonder alles is maar deze plek hoort zeker bij die categorie! Wauw, wauw, wauw! We zagen de woestijn en onderin kronkelde het beekje Krith. Het is heel bijzonder als je je indenkt dat Elia daar een poosje heeft gezeten en door de raven gevoed werd. Het is echt een onherbergzame plek waar je absoluut afhankelijk bent van God! Tegelijk is het lang geleden een plek geweest voor monniken waar zij zich juist dichtbij God voelden. Met het oog op Jeruzalem brachten ze hun dagen biddend en mediterend door. Na de toelichting op het gebied (door Uri, onze fantastische host en gids!) mochten we bij een van de in het gebied wonende bedoinen in het hutje komen zitten en thee drinken. Heel leuk om te doen! Hilarisch dat hij aan het eind van het gesprek aangaf dat hij op zoek was naar een tweede vrouw maar dat hij nog niet genoeg geld had. Hij kon wel met kamelen betalen. Janaad mompelde dat hij er over na zou denken maar dat was vast een grapje. Hoop ik! :p

Na de stop in de woestijn zijn we verder gaan rijden. We stopten kort bij een plek waar we kameel hebben gereden. Ik roep hier wel eens gekscherend dat dit onze bucketlist-vakantie is. Deze konden we dus weer afstrepen. Het ging er echt op zo'n Arabisch aan toe. We werden op de kameel "gedreven", reden ongeveer 5 meter op de kameel en maakten op commando een foto "you can make a picture!", en daarna moesten we er gauw af omdat de volgende toerist erop moest. En waren we vijf euro armer. Toen we wegreden bedachten we ons pas dat het misschien best zielig is voor het arme beest. Ach ja, tis gebeurd en wij zijn weer een foto rijker.

Hierna zijn we door gereden naar de Jordaan, naar de plek waar de Heere Jezus gedoopt zou kunnen zijn. Eerst kwamen we nog langs een plek met een grote islamitische begraafplaats. Ze geloven dat Mozes op die plek gestorven is en willen graag in die buurt begraven worden. Bovendien geloven ze dat Mozes nog steeds een soort van wonder doet omdat je er heel bijzonder vuur kunt maken. Of ze door hebben dat ze met vuursteentjes aan de slag zijn, wordt betwijfeld. Zij geloven in ieder geval dat Mozes de vlam geeft. Maar goed, we zijn dus ook op de plek geweest waar de Heere Jezus gedoopt zou kunnen zijn. Er is nu weinig over van de eens zo brede Jordaan. Wel is het bijzonder om je in te denken wat er gebeurt zou kunnen zijn. Ook is het bijzonder dat de andere kant van de ongeveer 4 meter brede Jordaan het land Jordanië is. Bij de Jordaan is een plek gemaakt waar groepen mensen een mis kunnen houden. Ook zagen we meerdere groepen die bezig waren met een doopdienst. Het gaf bij mij een nare bijsmaak. Natuurlijk is het een bijzonder plek maar het dopen gaat om wat God aan je belooft en niet om de plek waar je doopt. Ook typisch vond ik dat er overal hagelwitte duiven te zien waren. Janaad denk dat er ergens duiventillen stonden. We hebben ze niet gezien maar het was wel opvallend!

Na deze plek zijn we helemaal langs de dode zee omhoog gereden en bijna helemaal bovenin de dode zee hebben we zelf ook een duik genomen. Het was heerlijk om even lekker af te koelen en tegelijk heel bijzonder om te drijven op het water! We hebben allebei ook een drupje geproefd maar dat is geen aanrader hoor! Het zout brand echt op je tong!

Na de dode zee zijn we weer terug naar "huis" gereden waar we nu even heerlijk een avondje rustig aan doen. We zien en doen natuurlijk heel veel, daarom schrijf ik dit keer niet zoveel over de grappige dingen die we meemaken. Daarom nu een paar wist u datjes om toch in de sfeer te komen :)

Wist u dat:
- we vreselijk veel drinken, er gaan heel wat flessen water doorheen
- het water uit de kraan wel drinkbaar is, maar echt naar chloor smaakt!
- een u-turn onder toezicht van de politie geen goed idee is? ;)
- janaad hier ook om de haverklap "hee, een gans!" roept. Of noem een willekeurig dier...
- we de eerste nachten in een mannenhuisje hebben geslapen. Eva stelde wel 1 regel: geen boeren en scheten. :p
- er hier geen chips, maar dadels op tafel komen bij de wijn
- Eva's nieuwe nikes al helemaal stoffig zijn? Gelukkig zijn ze geïmpregneerd met spul van Jemako, dus moet goedkomen ;) :p
- wij in een oude treinwagon slapen
- er hier bijna geen potholes zijn
- wij in zulke grote en stoere auto's rijden (tot grote vreugde van Corné en Janaad die de eerste dag nergens anders over konden praten) dat een pothole(tje) niet zoveel uitmaakt
- de afstammeling van van Jozef van Arimathea in een ochtendjas (duster) aan tafel zat? Het kan natuurlijk ook een geestelijk gewaad zijn maar dat weten wij als domme toeristen (copyright papa van Pelt) natuurlijk niet

Leuk dat jullie hebben meegelezen!

1. Geert en Jes:
    21 oktober 2019
    Hi leukerds, leuk om zo met jullie mee te genieten! Ik krijg ook weer zin om te gaan! Bijzonder om op de plekken uit de Bijbel te zijn he? Goede tijd nog daar!
  2. Wil:
    Schitterend!
  3. Peet en Kirst:
    21 oktober 2019
    Jan-Aad en Eef, heerlijk om mee te lezen en zo stilletjes mee te genieten:)
  4. Natanja stunnennerg:
    21 oktober 2019
    Heerlijk om zo mee te kunnen leven!